گفتاردرمانی و ناتوانی ذهنی بخش چهارم 04133368657
گفتاردرمانی و زبان اجتماعی:
مهارتهای ارتباطی اجتماعی یا عملی برای اتخاذ صحیح زبان در یک زمینه اجتماعی لازم است.
این مهارت ها اغلب برای افراد در جامعه و همسالانشان از اهمیت بالاتری برخوردار است و شامل نحوه استفاده ما از زبان به طرق مختلف (به عنوان مثال درخواست دیگران ، سلام و احوالپرسی اجتماعی) است.
انطباق نحوه استفاده از زبان با شرایط اجتماعی (به عنوان مثال ما اغلب با همسالان خود متفاوت از آنچه با یک غریبه یا شخص مسن تر از ما صحبت می کنیم) و پذیرش مناسب آداب و معیارهای اجتماعی (به عنوان مثال درک نشانه های اجتماعی ، اهمیت نوبت گرفتن) پراگماتیک زیان است.
گفتاردرمانگران می توانند با استفاده از وسایل کمکی و الگوسازی رفتارهای مناسب در زمینه های خاص اجتماعی (به عنوان مثال سلام ، آداب و رسوم) ، با استفاده از بازی درمانی و نقش آفرینی ، مهارت های زبان را تقویت کنند.
و به فرد آموزش خواندن و درک بهتر حالات صورت دهند.
همچنین برای شخص بسیار مهم است که در تعاملات اجتماعی مختلف در زندگی روزمره درگیر شود.
گفتاردرمانی و کودکانی که غیرکلامی هستند:
وقتی کودک علائمی از توانایی تولید صدا یا صحبت از خود نشان می دهد ، یافتن راه های ارتباطی جایگزین ضروری می شود.
این اغلب شامل استفاده از حرکات و زبان بدن ، وسایل کمکی بصری و اشیا ((به عنوان مثال تابلوهای تصویر یا کارت ها) ، رایانه ها یا ابزارهای الکترونیکی برای پخش انواع پیام ها ، استفاده از دستگاه های خروجی صوتی خاص یا یادگیری زبان اشاره است.
درمان معمولاً تمرکز اولیه خود را در زمینه رشد مهارتهای کودک دارد تا بتواند پیامهای عملی مانند ارتباط با گرسنگی و نشان دادن احساسات (مثلاً استفاده از کارتهای تصویر برای خستگی یا خوشبختی) را نشان دهد.
ممکن است مدتی طول بکشد تا بتواند از نظر رویکرد ارتباطی جایگزین راحت تر استفاده کند.
با پیشرفت درمان و افزایش مهارت های ارتباطی کودک ، گفتاردرمانگر برای افزایش توانایی کودک در مدیریت کارهای پیچیده و دستورالعمل هایی که شامل اقدامات بیشتری است ، تلاش خواهد کرد.
مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز
راههای تماس:
04133368657
04133376035