تصویر[1]
تصاویر اشیا، انسانها، و فعالیت ها را می توانیم در آموزش مهارت های ارتباطی کودکان با عملکرد پایین مورد استفاده قرار دهیم. در این روش کودک نیازی ندارد که در کاربرد تصاویر خطی و سمبول ها مهارت پیدا کند. برای به کار بردن تصاویر، ابتدا باید کودک بتواند تصویر شی را با خود شی تطبیق دهد و درک نماید که تصویر در واقع نمایانگر شی است، تصویر باید ساده و واضح باشد بعد از آنکه کودک تطابق شی با تصویر را آموخت می توانیم مفاهیم پیچیده تری مانند تطابق تصاویر با فعالیت ها و عملکرد ها را آموزش دهیم. پس ازآنکه کودک توانست تعدادی از تصاویر را شناسایی نماید مانند روش آموزش تصاویر کامپیوتری می توانیم برای کودک مجموعه واژگان تصویری، ایجاد نماییم. از تصاویر می توانیم برای فهم زبان و تکمیل یک فعالیت استفاده کنیم برای مثال در کلاس می توانیم تصاویری از فعالیت های روزمره را نصب نماییم و وقتی که زمان انجام یک فعالیت پایان یافت کودک می تواند تصویر مورد نظر را حذف نماید و به همین شکل می توانیم تصاویر مراحل لباس پوشیدن را در اتاق خواب کودک نصب نماییم تا کودک با کمک آن عمل لباس پوشیدن خود را تکمیل نماید (آورییر، برستن و بروستنگ، 2000).
دکترجعفر معصومی
دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس: