مهارتهای حرکتی ظریف
مهارت های حرکتی اصطلاحی است که توسط درمانگران برای توصیف حرکات پیچیده و دقیق دست مورد نیاز برای دستکاری، کنترل و استفاده از اشیاء، تولید دست خطی خوانا و منظم و لباس پوشیدن خود به طور مستقل استفاده می شود.
کودکی که مهارتهای حرکتی ظریف ضعیفی دارد معمولاً دیرتر تغییر میکند، در مدرسه به بیشترین کمک در مورد دستنویسی و برش نیاز دارد و کارهای روزمره را سخت میبیند، یا انجام کارهایی که شامل حرکات کوچک است بیشتر از حد انتظار طول میکشد.
یک کاردرمانگر میتواند دقیقاً تشخیص دهد که کودک شما با کدام مؤلفه مهارتهای حرکتی ظریف بیشتر درگیر است و درمان مؤثری را با هدف بهبود مهارتهای حرکتی ظریف و در نتیجه افزایش عملکرد در رابطه با طیف وسیعی از فعالیتها ارائه دهد.
چند نمونه از اینکه چگونه مهارت های حرکتی ظریف می تواند بر زندگی کودک در خانه و مدرسه تاثیر بگذارد عبارتند از:
مشکل در بستن بند کفش
بستن دکمهها/زیپها امکانپذیر نیست
نقاشی خط خطی
دست خط ضعیف
برداشتن اجسام کوچک زمان زیادی می برد
دستکاری اشیاء در دست خیلی سخت است/نمیتواند
مشکل در استفاده همزمان از هر دو دست
سختی برش
کار کثیف
برای ایجاد حرکات دقیق و کنترل شده، کودک شما باید قدرت کافی در ماهیچه های کوچک دست داشته باشد تا بتواند اشیاء را دستکاری کند، بتواند ببیند، حس کند، احساس کند و تفسیر کند که چگونه از جسم مقابل به درستی استفاده می شود و قادر باشد.
برای کنترل دست ها با دقت در هنگام ثابت کردن، دستکاری و گرفتن اشیا. اگر هر یک از این مؤلفههای کلیدی مهارتهای حرکتی ظریف وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که کودک شما برای ایجاد حرکات کوچک روان و اغلب در سایر زمینههای مرتبط با حرکت (مانند ورزش دچار مشکل شود.
شرایطی که تمایل به ایجاد علائمی دارد که بر مهارت های مورد نیاز برای تکمیل حرکات حرکتی ظریف تأثیر می گذارد:
آسیب مغزی اکتسابی
فلج مغزی
اختلال هماهنگی رشدی
تاخیر رشد
سندرم داون
هیدروسفالی (کودک)
اسکلروز چندگانه
دیستروفی عضلانی
سندرم رت
اختلال پردازش حسی
سکته
اسپینا بیفیدا
چگونه کاردرمانی می تواند کمک کند؟
کاردرمانی حرفه ای است که در آن درمانگر از فعالیت هایی برای ارتقای مهارت های مورد نیاز برای عملکرد در فعالیت های روزمره استفاده می کند.
یکی از حوزههایی که ما در آن کار میکنیم، اطفال است، تجزیه و تحلیل و بهبود بسیاری از جنبههای مورد نیاز برای دوران کودکی مولد، مانند حرکت، تمرکز تمرکز، اعتماد به نفس و مهارتهای حرکتی ظریف.
از طریق استفاده از فعالیتها برای ارتقای مهارتها، درمانگر میتواند انگیزه یا مشارکت لازم را از کودک به منظور توسعه مهارتها حفظ کند، زیرا با کمبود انگیزه و متعاقباً تمرکز برای شرکت در درمان، تحقیقات نشان داده است که بهبودهایی بهعنوان به سرعت. با پیوند دادن مؤلفههای اساسی مهارتهای حرکتی ظریف به فعالیتهایی که کودکان روزانه (در مدرسه و خانه) انجام میدهند، مانند برش، نوشتن، طراحی، نقاشی، لباس پوشیدن و بازیهای رومیزی، مهارتهای حرکتی ظریف متعاقباً بهبود مییابد.
اگر شما یا یکی از عزیزانتان نیاز به کمک داشتید مرکز جامع کاردرمانی تبریز و مرکز توانبخشی آتیه همراه با مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا آماده ارایه خدمات به شما عزیزان در این حیطه می باشد با ما در تماس باشید تا همکاران فوق تخصص ما در مرکز جامع کاردرمانی تبریز در خدمت شما عزیزان باشند.