غربالگری وتشخیص افتراقی:
درغربالگری و تشخیص افتراقی اختلالات طیف اتیسم ابزارهای زیر کاربرد دارند.
ابزارهای تشخیص افتراقی:
الف- مقیاس تشخیص افتراقی سندرم آسپرگر[1]
بااین ابزار به آسانی و سرعت، کودکان در معرض خطر سندرم آسپرگر، مشخص می شود. هرکسی که کودک را می شناسد می تواند این مقیاس را تکمیل نماید. والدین، معلمین، خواهران و برادران، آسیب شناسان گفتار و زبان، روانشناسان، روانپزشکان، و دیگر متخصصان می توانند این ابزار پنجاه بخشی را در عرض ده تا پانزده دقیقه تکمیل نمایند.
این ابزار برای شناسایی کودکان مبتلا به آسپرگر پنج تا هیجده ساله طراحی شده است و برای آزمونگر ضریب ای- اس [2]را می دهد. به وسیله ی آن، می توانیم احتمال بروز سندرم آسپرگر را حدس بزنیم. ابزار های دیگر برای مبتلایان به آسپرگر عبارتند از پرسشنامه ی ارتباط اجتماعی، مقیاس پاسخ دهی اجتماعی، پرسشنامه ی مدرسه ی سندرم آسپرگر و چک لیست ارتباطی کودکان.
ب- محاسبه ی تشخیص افتراقی اتیسم – تجدید نظر شده[3]:
این ابزار یک مصاحبه ی استاندارد، نیمه سازمان یافته و محقق محور می باشد و در کودکان هیجده ماهه وبالاتر کاربرد دارد. اعتبار، روایی و پایایی آن بالا بوده وفرم خلاصه شده ی آنرا می توانیم در مدت یک ساعت تکمیل نماییم. شکل کامل آن بسیار طولانی است و در کارهای تحقیقی کار برد دارد.
[1] -Asperger Syndrome Diagnostic Scale
[2] -AS Quotient
[3]- Autism Dignostic Interview – Revised(ADI-R)
دکترجعفر معصومی
دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس: