عدم درک گفتار کلامی کودک یکی از رایج ترین دلایل ارجاع گفتار درمانی است.

گفتار کودک در 2 سالگی باید 50 درصد برای شنونده ناآشنا، در 3 سالگی 75 درصد برای شنونده ناآشنا و تا 4 سالگی برای شنونده ناآشنا 100 درصد قابل فهم باشد.

هنگام در نظر گرفتن این درصدها، مهم است که به خاطر داشته باشید که آنها بر اساس میزان درک کودک برای بزرگسالانی هستند که به طور مداوم با کودک تعامل ندارند (یعنی نه والدین، خواهر و برادر، همسایه ها، معلمان یا هر شخص دیگری که شما کودک ممکن است به طور منظم ببیند).

شنوندگان آشنا (مخصوصاً والدین) نسبت به اشتباهات در گفتار کودک حساسیت بیشتری نشان می دهند (و حتی گاهی اوقات اشتباهات را در حالی که گوش می دهند بدون اینکه متوجه شوند در سکوت تصحیح می کنند) و زمینه کلی تری از آنچه کودک در مورد آن صحبت می کند، خواهند داشت. که باعث افزایش درک کلی خواهد شد.

گفتار را می توان به اختلالات واج شناختی و اختلالات بیانی تقسیم کرد.

بسیار مهم است که اختلالات صدای گفتار به درستی تشخیص داده شود، زیرا درمان اختلالات واجی و بیانی متفاوت است.

اختلالات بیان زمانی آشکار می شود که کودک در تولید یک صدا (یا صداهای) خاص مشکل داشته باشد و با پرداختن به صدا یا صداها به اشتباه برطرف شود.

اختلالات واج شناختی پیچیده تر هستند، زیرا الگوهایی در گفتار کودک هستند که برای ساده سازی تولید صدای گفتار استفاده می شوند.

اکثر کودکان با گفتار بسیار نامفهوم با یک اختلال واج شناختی مواجه می شوند، زیرا گفتار آنها با تکرار الگوهای تولید نادرست مشخص می شود.

صحبت‌کنندگان و کودکان نوپا اغلب از فرآیندهای واج‌شناختی استفاده می‌کنند که توسعه می‌دهند و گفتار خود را گسترش می‌دهند.

برخی از این الگوها ممکن است شامل جایگزینی صدای سخت‌تر با صدای ساده‌تر (جایگزینی)، ساده‌سازی هجاها (ساختار هجا) و تغییر صداها به دلیل تأثیر صدای همسایه باشد.

درست مانند برخی از خطاهای صوتی گفتاری از نظر رشد برای سن کودک مناسب است، برخی از فرآیندهای واج شناختی نیز از نظر رشد مناسب هستند.

به عنوان مثال، حذف صامت نهایی از نظر رشد در گفتار یک کودک 2 ساله مناسب است، اگرچه در گفتار یک کودک 5 ساله مناسب نیست.

اگرچه هر کودکی هنگام رشد گفتار از فرآیندهای واج شناختی استفاده نمی کند، بسیاری از کودکان تا زمانی که قادر به تولید الگوهای دشوارتر و ترکیبات صوتی گفتار نباشند، بر این الگوها تکیه می کنند.

هنگامی که کودک به استفاده از این فرآیند برای ساده کردن گفتار که از نظر رشد مناسب تلقی می شود، فرآیندهای واج شناختی به یک نگرانی تبدیل می شود.

برخی از فرآیندهای واج‌شناختی غیر معمول در نظر گرفته می‌شوند، زیرا آنها فرآیندهای واج‌شناختی نیستند که اغلب در توسعه گفتار استفاده می‌شوند به عنوان مثال، برای کودکان نوپا معمول است که صامت نهایی را در کلمات حذف کنند، اگرچه برای آنها معمول نیست که صامت اولیه را در کلمات حذف کنند.

نمودار زیر شامل فرآیندهای واج شناختی است که اغلب دیده می شود، اگرچه این فهرست جامع نیست.

فرآیند واجی شرح مثال
قدامی سازی جایگزینی صدایی که معمولاً در پشت حفره دهان تولید می شود (صداهای کامی یا ولار)، با صدای جلویی (صدای آلوئولی) "تار" برای "ماشین"، "tandy" برای "آب نبات"
خلفی سازی جایگزینی صدایی که معمولاً در جلوی حفره دهان تولید می شود (صداهای آلوئولی) با صدای پشتی (صداهای ولار یا کام) "گوگ" برای "سگ"
حذف همخوان نهایی حذف صامت پایانی «مس» به معنای «فنجان»
کاهش خوشه ساده سازی یک خوشه به تک صدا "پاک" برای "قاشق"
حذف هجای ضعیف حذف هجای ضعیف در کلمه "tefone" برای "تلفن"
سر خوردن صدای مایع (/r/ و /l/) با سر خوردن (/w/ و "j") جایگزین شده است. "wadder" به معنی "نردبان"
توقف جایگزینی صدای اصطکاکی یا افریکات با صدای توقف "بیش از حد" برای "کفش"
افزایش مجدد تکرار هجا «واوا» به معنای «آب»
صدای پیشرو جایگزینی همخوان بی صدا با یک صامت صدادار "vone" برای "تلفن"
حذف صامت اولیه حذف صامت اولیه "ose" برای "بینی"
اپنتز اضافه کردن schwa (صدای "اوه") در بین دو صامت "puh-lane" برای "هواپیما"

فرآیندهای زیر معمولاً قبل از 3 سالگی اصلاح می شوند:

تکثیر
حذف همخوان نهایی
حذف هجای ضعیف
قدامی سازی
خلفی سازی
صدای پیش آوازی

فرآیندهای زیر معمولاً پس از 3 سالگی ادامه دارند:

کاهش خوشه
 
صدای پیش آوازی
توقف

فرآیندهای زیر به عنوان بخش معمولی از توسعه صدای گفتار در نظر گرفته نمی شوند:

حذف صامت اولیه

اگر درک گفتار کودک شما برای شنوندگان کمتر آشنا دشوار است و/یا احساس می کنید که کودک شما ممکن است اختلال واجی داشته باشد، لطفاً با گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام در تبریز و آذربایجان با شماره 04133376035  تماس بگیرید تا ارزیابی با یک گفتار درمان را برنامه ریزی کنید.

آسیب شناس گفتار و زبان با مداخله، کودکان مبتلا به اختلالات واج شناختی معمولاً به سمت اهداف خود پیشرفت فوق العاده ای می کنند و به طور قابل توجهی درک کلی خود را افزایش می دهند.