گفتار درمانی آذربایجان

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 30 سال است باشماییم.
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی

۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

توجه و تمرکز

توجه چیست؟

توجه توانایی کسب و حفظ توجه مناسب به یک کار است.

 این می تواند تحت تأثیر انگیزه، عزت نفس، یکپارچگی حسی، تمرین، مشکلات زبانی و هر تشخیص موجود باشد.

چرا توجه مهم است

توجه موثر چیزی است که به ما امکان می دهد تا محرک های نامربوط را بررسی کنیم تا روی اطلاعاتی که در لحظه مهم هستند تمرکز کنیم.

 این همچنین به این معنی است که ما می‌توانیم توجه را حفظ کنیم که به ما امکان می‌دهد آنقدر طولانی درگیر یک کار باشیم تا آن را مکرر تمرین کنیم.

 تمرین مکرر برای توسعه مهارت بسیار مهم است.

 توجه همچنین به ما این امکان را می دهد که به جزئیات مهم توجه کنیم (مثلاً در زبان: "این کار را انجام بده، سپس ... آن را قبل از مسواک زدن").

بلوک های سازنده و لازم برای توسعه توجه چیست؟

  • پردازش حسی
  • عملکرد اجرایی
  • خود تنظیمی
  • زبان دریافتی (فهم)
  • مشکلات پردازش شنوایی
  • اختلال شنوایی
  • درماندگی را آموخت
  • انگیزه محدود
  • محیط

چگونه می توانید متوجه شوید که فرزند من با توجه مشکل دارد؟

اگر کودکی در توجه مشکل دارد ممکن است:

  • در مواقعی که لازم است/از شما خواسته می شود به یک کار رسیدگی نکنید.
  • جزئیات را در دستورالعمل ها از دست دهید.
  • به طور مکرر همان اشتباهات را انجام می دهد (به دلیل درس نگرفتن از توجه گذشته).
  • قادر به گوش دادن به تمام اطلاعات ارائه شده نباشد.
  • از نظر جسمی دشوار است که آرام شوند (زیرا از نظر بدنی بسیار فعال هستند) یا "بیدار شوند" زیرا خواب آلود و بی حال به نظر می رسند.
  • یک کار را شروع می کند، اما بعد با چیز دیگری حواسش پرت می شود و سپس "فراموش می کند" آنچه از آنها خواسته شده است را تکمیل کند.

چه مشکلات دیگری ممکن است زمانی رخ دهد که کودک مشکل توجه دارد؟

وقتی کودکی مشکلات توجه دارد، ممکن است در موارد زیر نیز مشکلاتی دارد:

  • یادگیری مهارت های جدید.
  • تعامل اجتماعی موفق
  • یادگیری و گسترش مجموعه ای از مهارت های بازی.
  • ناتوانی در پیروی از دستورالعمل ها.
  • زبان دریافتی (درک).
  • پردازش شنیداری (درک دقیق اطلاعات کلامی)
  • شنیدن.

 

 چه کاری می توان انجام داد برای بهبود توجه

  • دستورات را تکرار کنید: هنگامی که به کودکی دستور دادید، او را تشویق کنید که آن را برای شما تکرار کند تا مطمئن شوید که کودک آنچه را که انتظار می رود درک کرده است/درک کرده است.
  • درمان یکپارچگی حسی: برای رفع مشکلات توجه که ماهیت حسی دارند.
  • تماس چشمی: به کودک نزدیک شوید تا مطمئن شوید که می تواند شما را بشنوند و چهره شما را ببینند. به سطح آنها پایین بیایند
  • زبان ساده: هنگام درخواست از زبان واضح و مشخص استفاده کنید و در صورت لزوم به آنها نشان دهید که می خواهید چه کاری انجام دهند.
  • کاهش سر و صدای پس زمینه و حواس پرتی: برای کمک به کودک برای حفظ توجه به اندازه کافی برای درک اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل یک کار.
  • توسعه دهید: زبان دریافتی فرزندتان (یعنی درک زبان) را بهبود ببخشید تا بهتر بتواند انتظارات و اطلاعات را درک کند و در نتیجه بهتر بتواند به اطلاعات پاسخ دهد.
  • برنامه هشدار (موتور) برای ارتقای خودتنظیمی از طریق راهبردهای حسی و شناختی برای کمک به بهبود توجه و تمرکز.
  • برنامه MORE از اجزای فیزیکی (حرکتی)، سازمان دهی دهان، نیازهای تنفسی و تماس چشمی برای کمک به تنظیم حسی برای کمک به بهبود توجه استفاده می کند.
  • پروتکل Wilbarger (تکنیک عمقی فشار عمیق) یک برنامه درمانی است که برای کاهش حالت دفاعی حسی یا لمسی و کمک به تنظیم حسی و در نتیجه توجه طراحی شده است.

 

چه فعالیت هایی می تواند به بهبود کمک کند ؟

رژیم غذایی حسی مانند:

    • دوره های موانع وظایف فیزیکی مانند موارد زیر:
    • راه رفتن با چرخ
    • پیاده روی حیوانات
    • ترامپولنینگ
    • دوچرخه سواری و اسکات
    • تاب (جلو و عقب، پهلو به پهلو، چرخشی)
    • بازی خشن و غلتشی / له کردن یا ساندویچ کردن با بالش یا توپ
    • پوشیدن کوله پشتی سنگین
    • وسایل وزن دار (کیسه گندم روی بغل در حالت نشسته یا پتوی سنگین برای خواب)
    • اسباب بازی های جویدنی
  • برنامه موتور (هشدار) استفاده از فعالیت‌های حرکتی حسی (فیزیکی) که به‌خوبی طراحی شده و آگاهانه برنامه‌ریزی شده است، برای کمک به دستیابی به خود تنظیمی و توجه بهتر است.
  • مهارت‌های گسسته: فعالیت‌هایی که نقطه شروع و پایان مشخصی دارند مانند پازل، کارهای ساخت و ساز، پیچ و خم‌ها و نقطه به نقطه.
  • وظایف با تمرکز محدود: فعالیت هایی که بسیار خاص هستند و نیاز به توجه بسیار متمرکز دارند، مانند مرتب سازی، سازماندهی و دسته بندی فعالیت ها (مانند بازی های کارتی مانند Uno ، Snap یا Blink) .
  • برنامه های دیداری به کودک این امکان را می دهد که ببیند و بفهمد که در آینده چه اتفاقی می افتد. برنامه‌ها همچنین به افراد کمک می‌کنند تا خود را سازماندهی کنند، از قبل برنامه‌ریزی کنند و در نتیجه به طور مؤثرتری توجه کنند زیرا می‌دانند پایان در راه است.
  • تایمرها (به طور ایده آل بصری) به انتقال کمک می کنند زیرا به کودک می گویند که چه مدت و چه زمانی باید یک فعالیت را انجام دهد. تایمرها به ما این امکان را می دهند که از قبل به کودک هشدار دهیم که کار یا خواسته ای در راه است.
  • پیشخوان صحبت/پرسش: در یک دوره زمانی گسسته که در آن کودک درگیر یک فعالیت است، ساختاری را اجرا کنید که تعداد محدودی سؤال یا اظهاراتی را به کودک می دهد که می تواند بپرسد/ بیان کند. به آنها (به عنوان مثال) 5 شمارنده «حرف زدن» بدهید. هر بار که کودک سوالی می‌پرسد/یک بیانیه می‌گوید، بزرگسال یک شمارنده از او می‌گیرد. هنگامی که کودک شمارنده دیگری ندارد، بزرگسالان پاسخ نمی‌دهند و کودک یاد می‌گیرد که به سؤالات یا اظهارات خود نگاه دارد و یاد می‌گیرد که چه زمانی بپرسد.
  • پردازش شنوایی: به تدریج میزان حواس پرتی را در زمانی که فرزندتان یک کار را انجام می دهد افزایش دهید. با انجام دادن کار در سکوت شروع کنید، سپس «نویز سفید» (به عنوان مثال استاتیک در رادیو)، سپس موسیقی کلاسیک، سپس گفتگوی تجاری رادیویی و در نهایت با مکالمه بین دیگران در اتاق شروع کنید.
  • برنامه گوش دادن: با آموزش نحوه حضور در یک فعالیت در حین گوش دادن به موسیقی کلاسیک «درمانی» که به طور خاص طراحی شده است، به رشد مهارت های توجه کودک کمک می کند.

 

چرا باید به دنبال درمان اگر باشم متوجه مشکلات در فرزندم شدم،

مداخله درمانی برای کمک به کودک با مشکلات توجه مهم است:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک قادر است به اندازه کافی درگیر/تکمیل تکالیف تحصیلی باشد که تسلط را بیاموزد.
  • تعامل اجتماعی، رفتار و مهارت های بازی را توسعه دهید.
  • به توسعه بیشتر مهارت های زبانی دریافتی و بیانی کمک کنید.
  • انتقال مدرسه ممکن است دشوار باشد اگر آنها نتوانند دستورالعمل ها را در محیط آموزشی دنبال کنند (به عنوان مثال دستورالعمل های کلاس، الزامات تکلیف تحصیلی).

در صورت عدم درمان، مشکلات ناشی از توجه منجر می شود؟

هنگامی که کودکان در توجه مشکل دارند، ممکن است در موارد زیر نیز مشکل داشته باشند:

  • اضطراب و استرس در موقعیت های مختلف منجر به مشکل در رسیدن به پتانسیل تحصیلی کودک می شود.
  • رفتارهایی مانند این که کودک نمی تواند خود را به طور مناسب برای حل و فصل و انجام یک کار برای مدت طولانی تنظیم کند.
  • چالش های کار در گروه های کوچک با دیگران برای بازی یا پروژه های دانشگاهی.
  • پیروی از دستورالعمل ها در مدرسه و بعد در زندگی، در محیط کار.
  • دسترسی به برنامه درسی به این دلیل است که آنها قادر به انجام وظایف طولانی تر برای تکمیل معیارهای ارزیابی یا تمرین تا سطح تسلط نیستند.
  • دوست یابی، کنار آمدن در محیط های اجتماعی و مسائل احتمالی سلامت روان در زندگی بعدی.

 چه نوع درمانی برای توجه توصیه می شود ؟

اگر کودک شما در توجه مشکل دارد، توصیه می شود با متخصصان گفتاردرمانی و کاردرمانی یاشام  مشورت کند.

اگر زمینه‌های نگرانی متعددی وجود داشته باشد (یعنی فراتر از توجه)، هم کاردرمانی یاشام و هم گفتار درمانی یاشام ممکن است برای رسیدگی به حوزه‌های عملکردی مورد نگرانی توصیه شوند.