مرحله 1: ترسیم هدف
هدف عمومی داستان اجتماعی تقسیم اطلاعات اجتماعی و توصیف آن
است. ترسیم هدف مستلزم نویسنده ای است که اطلاعات اجتماعی را به متون معنی دار
ترجمه کند ، در بسیاری از موارد این امر به معنای توصیف مفاهیم انتزاعی و ارجاعات
عینی می باشد.
مرحله 2: جمع آوری اطلاعات
پس از ترسیم هدف، نویسنده اطلاعاتی را در مورد موضوع جمع آوری
می کند که شامل زمان و مکان و قوع، شخص درگیر، چگونگی قرار گرفتن و علت آن می شود.
به علاوه اطلاعات براساس سبک یاد گیری، توانایی خواندن، دامنه توجه و علائق شخص
اوتیسم جمع آوری می شود. این اطلاعات از طریق مصاحبه با ا فراد در ارتباط با فرد
اوتیسم یعنی والدین، متخصصین و در صورت امکان خود شخص ،جمع آوری می شود.
مشاهده شخص اوتیسم و موقعیتی که در آن قرار دارد، نیز
اطلاعات مهمی در اختیار نویسنده می گذارد.
مرحله 3: تغییر متن بر اساس نیاز
نویسنده متن را بر اساس روش یاد گیری، نیازها، علائق وتوانایی ها ی شخص اوتیسم تغییر می دهد. این امر باعث ایجاد داستانی با ویژگی های زیر می شود:
- دارای مقدمه، بدنه و نتیجه باشد.
- بتواند به سئوالاتی نظیر چه کسی، کجا،چه و قت، چه، چگونه و چرا پاسخ دهد.
- از دیدگاه اول شخص نوشته شود یعنی گویا شخص اوتیسم خود به شرح حادثه یا مفهوم می پردازد.
- با زبان مثبت نگا شته شود و اگر ارجاعی به رفتار منفی صورت می گیردبا احتیاط و از دیدگاه سوم شخص با شد. نکته : گاهی افراد ممکن است نا خوا سته چیزی بگویندکه احساسات شخص دیگر را جریحه دار سازد و این اشتباه است.
- این گونه نوشته ها معمولاً از چهار جمله پایه تشکیل شده است که بر طبق نسبتها ی گفته شده قرار می گیرند ولی ا فزایش آن تا شش جمله نیز مشروط بر رعایت کامل نسبتها مجاز است.
- استفاده از الفاظی نظیر معمولاً و گاهی نیز در چنین نوشته هایی مجاز است.
- در این گونه متن ها می توان از کلمات جایگزین استفاده کرد.
- در نگارش داستان اجتماعی از متون عینی و قابل فهم بهره می گیرند.
- ا ستفاده از تصاویر برای قابل فهم شدن متن مجاز است و این تصاویر معمولاً در دا ستان هایی که برای کودکان نگاشته می شود مفید است و در صورت استفاده از تصاویر، این تصاویر باید منعکس کننده سن و ویژگیهای یادگیری شخصی فرد اوتیسم باشد.
دکترجعفر معصومی
دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس: