متخصصان کاردرمانی در گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام در تبریز و آذربایحان  اغلب کودکان را با چالش های حسی درمان می کنند.

کمک به خانواده‌ها برای درک خودتنظیمی و کمک به مراجعانمان برای توسعه مهارت‌های مقابله بهتر برای تنظیم حسی، منجر به موفقیت بیشتر با اهداف درمانی و مشارکت در زندگی روزمره می‌شود.

خودتنظیمی توانایی کنترل و هدایت احساسات، افکار و اعمال خود است.

نوزادان با نوعی خودتنظیمی به دنیا می آیند، مانند زمانی که در وضعیت جنینی قرار می گیرند تا بخوابند یا به دنبال انگشت شست خود برای مکیدن برای آرام کردن خود هستند.

ما به عنوان والدین در تنظیم آنها با قنداق کردن، نگه داشتن، پستانک و همچنین رفع نیازهای اولیه آنها برای تغییر تغذیه و خواب کمک می کنیم.

همانطور که نوزادان به نوپایان تبدیل می شوند، ممکن است همچنان به سمت پستانک، حیوان عروسکی مخصوص یا پتو در هنگام ناراحتی استفاده کنند یا هنگام خواب آلودگی موهای خود را بچرخانند.

همه والدین تکنیک خودتنظیمی را دیده اند که کودکان زمانی که بیش از حد خسته شده و از کنترل خارج می شوند استفاده می کنند.

این تکنیکی است که برای بیدار ماندن آنها کار می کند اما برای اطرافیانشان چندان خوشایند نیست.

بسیاری از اشکال خودتنظیمی حسی کودکان معمولاً انتخاب‌های مناسب یا «خوب» نیستند.

بسیاری از اشکال خودتنظیمی به دلیل هوشیاری و چگونگی هشیار ماندن یا آرام ماندن است.

برخی از رفتارهای هشدار دهنده عبارتند از بی قراری، جویدن مو، اشیاء بی جان مانند مداد یا اسباب بازی یا جویدن لباس.

به نظر می‌رسد انتخاب‌های آرام‌کننده برای کودکان دشوارتر است و برای آن‌هایی که به شدت «زخم می‌زنند» معمولاً در یک موقعیت خشم‌آلود/آسیب می‌شوند.

این کودکان می توانند درگیر جنگ، گریز یا سندرم ترس شوند.

قبل از اینکه کودکان یاد بگیرند که چگونه بهتر خود را تنظیم کنند، باید در مورد احساسات و آنچه که تجربه می کنند، آموزش داده شود.

والدین و مراقبان باید با صدای بلند درباره احساس خود صحبت کنند، مانند "خواب آلودم!" (برای بچه‌های کوچکتر) یا «در حال حاضر واقعاً احساس خستگی می‌کنم و توجه کردن برایم مشکل است» (برای بچه‌های بزرگتر).

از طرف دیگر، می توانید بگویید: "در حال حاضر بسیار هیجان زده هستم!" یا "در حال حاضر خیلی ناراحتم".

سپس والدین یا مراقب باید آنچه را که در فرزندان خود می بینند بیان کنند.

آنها باید چیزی مانند "به نظر می رسد که ممکن است خسته باشید" یا "به نظر می رسد که شما ناراحت هستید" بگویند.

اکاردرمانگران اغلب از استراتژی ها و مواد برنامه هشدار در گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام  استفاده می کنند.

در مرحله بعد، راهبردهایی را به کودکان آموزش می دهیم تا از آنها برای رسیدن به سرعت موتور مناسب برای هوشیاری بیشتر یا آرامش استفاده کنند.

دوباره، والدین شروع به بحث در مورد چگونگی استفاده از راهبردها برای خودتنظیمی خود می کنند.

به عنوان مثال، آیا یخ خود را خرد می کنید، نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، به دنبال صندلی های گهواره ای می گردید، به بیرون از پنجره نگاه می کنید یا برای خود آواز می خوانید؟

همه اینها نمونه هایی از راهبردهای آرامش بخش یا هشدار دهنده هستند.

هنگامی که استراتژی های خود را تشخیص دادید، می توانید آنها را به صورت شفاهی برای کودکان بیان کنید و به آنها در کشف استراتژی های خود کمک کنید.

هنگامی که والدین و کودکان تشخیص دهند که چه زمانی «موتور» آنها در حال کارکرد بالا (سریع) یا پایین (آهسته) است، می‌توانند آزمایش کنند که چه چیزی برای تغییر سرعت برای رسیدن به سطح هوشیاری مناسب برای کار در دست انجام است.

آزمایش باید در تمام دسته های زیر انجام شود:

  1. چیزی را در دهان خود بگذارید
  2. حرکت
  3. دست زدن به
  4. نگاه کن
  5. گوش کنید

کودکان خردسال و کودکان با نیازهای ویژه ممکن است در درک این مفاهیم مشکل داشته باشند و در بیان آنچه احساس و نیاز دارند مشکل داشته باشند.

مطمئنم داستانی را شنیده اید که در آن کودکی به طور کامل یا بدون هیچ دلیلی به کودک دیگری ضربه می زند (یا اینطور به نظر می رسد).

از کودک پرسیده می شود: "چرا این کار را کردی؟"

کودک با «نمی‌دانم» پاسخ می‌دهد (و نمی‌دانند!) یا اصلاً نمی‌توانند پاسخ دهند.

این به این دلیل است که احساسات آنها در سطح قشر مغز اتفاق می افتد.

معمولاً وقتی این اتفاق می‌افتد، واقعاً خیلی زودتر شروع می‌شود، معمولاً با کودکی که موتورش بیشتر اوقات با شدت بالا کار می‌کند. ممکن است چیزی در صبح او را آزار دهد، مثلاً برچسب روی پیراهنش یا درز روی جوراب او را آزار می دهد.

  بعد، شاید غلات صبحانه مورد علاقه او تمام شده باشد. (قهوه ات را ریختی).

در راه رها کردن فرزندتان در مدرسه، مجبور شدید به شدت از مسیر پر پیچ و خم که باعث حمله دهلیزی به فرزندتان می‌شود عبور کنید.

در تمام این مدت، شما نفس عمیق می کشید، به موسیقی گوش می دهید یا با خود صحبت می کنید تا خود را در وضعیت ایده آل نگه دارید تا خونسردی خود را از دست ندهید.

برای کودکی که موتورش بالا است، ممکن است نداند از چه راهکارهایی برای حفظ آرامش خود استفاده کند و حتی ممکن است متوجه نباشد که موتورش در دنده بالا و در حال افزایش است.

سپس به مدرسه می رسد و باید با همه سر و صدا و حرکات از طریق سالن به کلاس درس خود برسد.

در کلاس درس، یک کودک به سختی با او برخورد می کند و سیستمش در حال حاضر در حال بارگذاری بیش از حد است، بنابراین مغز او از کنترل خارج می شود و او درگیر جنگ، گریز یا سندرم ترس می شود و او به کودک ضربه می زند! (بدون دلیل).

ارائه یک رژیم حسی برای کودکان خردسال و کودکان با نیازهای ویژه به کودک کمک می کند تا بتواند در طول روز در وضعیت "درست" و یکنواخت باقی بماند.

لطفاً توجه داشته باشید که رژیم حسی هر کودک باید همراه با تیمی متشکل از والدین، معلمان، مراقبین ایجاد شود و بهتر است که یک کاردرمانگر در راه اندازی و رهبری تیم کمک کند.

باید متناسب با نیازهای هر کودک طراحی شود.

اجزای یک رژیم غذایی حسی فردی می تواند شامل مالش لوسیون، ماساژ ارتعاشی، تاب خوردن، پریدن روی ترامپولین و موسیقی آرام بخش، پتو یا جلیقه آزمایشگاهی وزن دار و «کار سنگین» باشد. مانند غلتاندن یک توپ سنگین یا آبیاری گیاهان با کوزه سنگین.

وقتی شک دارید که از کدام نوع ورودی حسی استفاده کنید، به یاد داشته باشید که کار سنگین مناسب تر کار می کند!

قسمت پایینی مغز (ساقه مغز)، قسمت پشتی مغز (مخچه)، همراه با بسیاری از بخش‌های دیگر مغز از طریق کار سنگین به عضلات و مفاصل تحریک می‌شوند (فعالیت‌هایی که شامل هل دادن، بلند کردن، آویزان کردن، بالا رفتن، کشیدن می‌شود. یا بکسل).

وقتی موتورها در دنده بالا هستند و در کارهای سنگین شرکت می‌کنند، پیامی به بقیه مغز و بدن ارسال می‌شود که می‌گوید: "آرام باش... آرام باش... ما در اینجا در خطر نیستیم.

ما می توانیم استراحت کنیم و تمرکز کنیم.»

وقتی موتورها در دنده پایین هستند و در کارهای سنگین شرکت می کنند، پیامی به بقیه مغز و بدن ارسال می شود که می گوید: «هوشیار باشید! بیدار شو ما باید حرکت کنیم و تمرکز کنیم!»

عمدتاً پیام این است که ما می توانیم به فرزندانمان کمک کنیم رفتارهای خودتنظیمی را تشخیص دهند.

سپس اجازه دهید کودکان کودک باشند و درگیر فعالیت‌های مختلفی باشند که به آنها کمک می‌کند تا نیازهای حسی خود را در طول روز برآورده کنند، زیرا آنها همچنان به توسعه تکنیک‌های خودتنظیمی مناسب ادامه می‌دهند.

 

متخصصان مرکز حامع گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام  در تبریز و آذربایحان آماده ارایه خدمات ارزیابی مشاوره و درمان کودکان شما هستند.،برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ما، لطفا با شماره 04133376035 تماس بگیرید.