اختلال پردازش شنوایی چیست؟
والدین کاترین از تحصیل او ناراحت بودند.
او یک نوجوان 12 ساله از نظر جسمی سالم بود و در کلاس 5 درس می خواند و دو کلاس از سنش عقب تر بود.
او هر چقدر تلاش کرد و یا والدینش برایش کلاسهای خصوصی ترتیب دادند، نتوانست امتحانات استاندارد پنجم را پشت سر بگذارد.
پدر و مادرش به شدت نگران او بودند.
عزت نفس و اعتماد به نفس خود کاترین روز به روز در حال کاهش بود زیرا با سایر کودکان هم سن و سال خود همتراز نبود.
پدر و مادرش او را نزد روانشناس کودک بردند. روانشناس چندین ارزیابی انجام داد و هیچ ناتوانی فکری، رشدی یا یادگیری پیدا نکرد.
کاترین همیشه از اینکه نمیتوانست آنچه را که به او ابلاغ شده بود بفهمد و دستورات را اطاعت نمیکرد، شکایت داشت.
در ابتدا والدین و معلمانش فکر کردند که این رفتار سرکشانه اوست و او مجازات خواهد شد.
تنها زمانی که او در کلاس 5 بود، فهمیدند که ناتوانی او در پیروی از دستورالعمل ها می تواند نشان دهنده چیز دیگری باشد.
سپس معلمی به والدینش پیشنهاد داد که به مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و یا مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا تبریز ببرند بروند و متوجه شدند که کاترین از اختلال پردازش شنوایی رنج می برد.
آیا این برای شما به عنوان یک والدین یا معلم آشنا به نظر می رسد؟
اختلال پردازش شنوایی (APD) که به عنوان اختلال پردازش شنوایی مرکزی نیز شناخته می شود، بر نحوه پردازش و درک صدایی که از گوش عبور می کند توسط مغز تأثیر می گذارد.
حدود پنج درصد از کودکان مدرسهای را تحت تأثیر قرار میدهد.
هیچ گونه ناهنجاری در ساختار یا عملکرد گوش وجود ندارد.
کودکان مبتلا به APD تفاوت های ظریف بین صداها را در کلمات تشخیص نمی دهند، حتی زمانی که صداها به اندازه کافی بلند و واضح هستند که شنیده شوند.
آنها به دلیل عدم هماهنگی بین گوش و مغز نمی توانند بفهمند که چه چیزی با آنها صحبت می شود.
چیزی در نحوه تشخیص و تفسیر صدا به ویژه گفتار توسط مغز اختلال ایجاد می کند.
همچنین تشخیص اینکه صداها از کجا میآیند، تشخیص توالی صداها یا جلوگیری از صداهای پسزمینه رقابتی برای آنها دشوار است.