گفتار درمانی آذربایجان

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 30 سال است باشماییم.
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

کاردرمانی در چه مواردی به ما کمک می کند؟

سندرم آسپرگر:

یکی از چندین اختلال طیف اوتیسم (ASD) که با مشکلات در تعامل اجتماعی و با الگوهای محدود و کلیشه ای رفتار، علایق و فعالیت ها مشخص می شود.

این بیماری با عدم تأخیر کلی در رشد زبان یا شناختی از سایر ASD ها متمایز می شود.

اگرچه در معیارهای تشخیصی استاندارد ذکر نشده است، دست و پا چلفتی حرکتی و استفاده غیر معمول از زبان اغلب گزارش شده است.

سندرم آسپرگر که یک اختلال رشدی فراگیر است، با یک الگوی علائم به جای یک علامت واحد مشخص می شود.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

توجه:

توانایی انتخابی «تنظیم» یا توجه به یک محرک، حفظ آن تمرکز و «تغییر» آن تمرکز به میل خود از یک محرک به محرک دیگر.

کودکان می توانند بیش از حد با دنیای اطراف خود هماهنگ شوند (به راحتی حواسشان پرت می شود) یا در هماهنگی و توجه به دنیای اطراف خود ناکام باشند (بی حال و بی توجه به محیط اطراف).

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

اختلال کمبود توجه/بیش فعالی:

یک الگوی پایدار از بی توجهی و یا بیش فعالی- تکانشگری که بیشتر و شدیدتر از آنچه که معمولاً در افراد در سطح رشد قابل مقایسه مشاهده می شود مشاهده می شود.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

اختلال طیف اوتیسم (ASD):

یک اختلال رشدی فراگیر که با رشد غیرطبیعی یا مختل قابل توجهی در تعاملات اجتماعی و ارتباطات و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و علایق به‌طور قابل توجهی محدود شده است.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

تعادل:

توانایی حفظ وضعیت کنترل شده بدن در حین انجام کار، خواه نشستن پشت میز، راه رفتن روی پرتو تعادل یا بالا رفتن از حاشیه.

برای عملکرد مؤثر در محیط ها و وظایف، افراد به توانایی حفظ موقعیت های کنترل شده در طول فعالیت های ساکن (ایستا) و متحرک (پویا) نیاز دارند.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

رفتار:

روشی که یک فرد نسبت به محیط یا موقعیت اطراف خود عمل می کند یا واکنش نشان می دهد.

این ممکن است یک انتخاب آگاهانه یا ناخودآگاه باشد.

یک کودک ممکن است تحت تأثیر محیط فیزیکی، ساختارهای عاطفی یا اجتماعی، سطح هوشیاری خودش و/یا تجربه یا اعتمادش به موقعیت به شیوه‌ای خاص رفتار کند.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

هماهنگی:

توانایی انجام وظایف فیزیکی از طریق همگام سازی یا کنترل حرکت چندین قسمت بدن به طور همزمان. اصطلاح "هماهنگی" معمولاً در اشاره به حرکت کل بدن (مانند دویدن و پریدن، گرفتن توپ، دوچرخه سواری) استفاده می شود.

با این حال، به همان اندازه برای حرکات دقیق بازو و دست، مانند استفاده از مداد و قیچی، بستن بند کفش، بستن زیپ یا بستن کمربند ایمنی در جایی که چشمان حرکت شما را هدایت می کند (که به آن هماهنگی دست چشم گفته می شود) کاربرد دارد.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

دیسگرافیا:

ناتوانی در نوشتن که در آن فرد برای شکل دادن (و اندازه صحیح) حروف یا نوشتن در یک فضای مشخص مشکل دارد.

از آنجایی که دست خط مستلزم ترکیب همزمان چندین کار (تشکیل حروف، اندازه حروف، نوشتن روی خط و غیره) است و ایجاد یک نتیجه نوشتاری مناسب سن می تواند برای این افراد بسیار دشوار باشد.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

نارساخوانی:

ناتوانی مبتنی بر زبان که در آن فرد در درک کلمات نوشته شده مشکل دارد.

همچنین ممکن است به عنوان ناتوانی در خواندن یا اختلال خواندن نیز شناخته شود.

مشکل اصلی در تشخیص کلمه و روان خواندن، املا و نوشتن است.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

دیسپراکسی:

یک اختلال برنامه ریزی عضلانی، نه نقص عضلانی.

سه (3) نوع دیسپراکسی رشدی وجود دارد - دهانی (کنترل زبان و لب)، کلامی (تلفیق) و حرکتی (عضله).

اعتقاد بر این است که دیسپراکسی نابالغی قسمت‌هایی از قشر حرکتی (ناحیه مرتبط با ماهیچه‌های مغز) است که از انتقال صحیح پیام‌ها به قسمت‌های درگیر بدن جلوگیری می‌کند.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

عملکرد اجرایی:

فرآیندی از عملکرد بالاتر مغز که در فعالیت های هدفمند نقش دارد.

این بخشی از مغز است که افراد را قادر می سازد تصمیم بگیرند و توجه خود را به بخش های خاصی معطوف کنند تا در هر زمینه ای موفق باشند.

این شبیه به یک مدیر اجرایی یک شرکت است که نحوه استفاده از منابع شرکت را برنامه ریزی می کند، تصمیم می گیرد اولویت ها چیست، تصمیم می گیرد در درازمدت کارها چه جهتی را طی کنند و تصمیم می گیرد در صورت وجود اطلاعات متناقض چه کاری انجام دهد.

این توانایی ها الزامات حیاتی برای سازماندهی مؤثر و توانایی های برنامه ریزی و توالی هستند.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

مهارت‌های حرکتی ظریف:

مهارت‌های حرکتی ظریف ماهیچه‌های کوچک‌تر دست‌ها را شامل می‌شود، مانند انجام دکمه‌ها، باز کردن جعبه‌های ناهار، یا استفاده از مداد یا قیچی.

کارایی مهارت های حرکتی ظریف به طور قابل توجهی بر کیفیت نتیجه کار و همچنین سرعت انجام کار تأثیر می گذارد.

حوزه‌هایی که تحت تأثیر مهارت‌های حرکتی ظریف است که کاردرمانگران به آن توجه دارند، شامل خودمراقبتی و مهارت‌های تحصیلی (مداد و قیچی) است.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

تأخیر رشد عمومی:

این اصطلاح زمانی استفاده می شود که یک کودک خردسال در رسیدن به نقاط عطف در بسیاری از زمینه های رشد کندتر است.

تأخیر ممکن است در نحوه حرکت، برقراری ارتباط، تفکر و یادگیری یا رفتار کودک با دیگران رخ دهد.

تأخیر در این زمینه دلالت بر هیچ دلیل شناخته شده ای برای تأخیر ندارد.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

مهارت‌های حرکتی درشت:

این مهارت‌ها به مهارت‌هایی مربوط به عضلات بزرگ بدن (مانند بازوها و پاها) برای دویدن، پریدن، پریدن و مهارت‌های توپ و غیره اشاره دارد.

کاردرمانی قادر به ارزیابی دقیق کیفیت مهارت‌های نتیجه نیست.

مانند پرش، پریدن و دویدن) اما در عوض کیفیت برخی از مهارت‌های اساسی مورد نیاز برای مهارت‌های حرکتی درشت را ارزیابی می‌کند.

کاردرمانگران مهارت‌های حرکتی درشت را ارزیابی می‌کنند تا وجود نقص‌های مهارتی اساسی را که در بسیاری از زمینه‌های مهارتی، از جمله مشارکت ورزشی، لباس پوشیدن، و توانایی جهت‌یابی فیزیکی در محیط (مثلا در اطراف صندلی‌های کلاس) تحت تأثیر قرار می‌گیرند، تعیین کنند.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

دست خط:

ارتباط کتبی که به وسیله آن عملکرد تحصیلی کودکان ارزیابی می شود.

دست خط شامل ادغام همزمان چندین مهارت به طور همزمان است و ترکیبی از مهارت های فیزیکی (ثبات تنه و شانه و کنترل انگشتان)، مهارت های شناختی (تشکیل نامه، برنامه ریزی داستان) و مهارت های بصری (استفاده از فضا روی کاغذ) را منعکس می کند.

مهارت های دست خط تحت تأثیر عملکرد (نحوه اجرا - نحوه نگه داشتن مداد) و همچنین محصول (نتیجه بر روی کاغذ چگونه به نظر می رسد) است.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

مشکل یادگیری:

این یک اختلال عصبی در نظر گرفته می شود، این یک ناتوانی یادگیری است که ناشی از تفاوت در نحوه "سیم کشی" مغز یک فرد است.

کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری به اندازه همسالان خود "باهوش" هستند، اما ممکن است در خواندن، نوشتن، املا، استدلال، یادآوری و/یا سازماندهی اطلاعات مشکل داشته باشند، اگر به تنهایی مسائل را بفهمند یا به روش های متعارف آموزش داده شوند.

بنابراین، روش ایده‌آل یادگیری این کودکان با توجه به حوزه یادگیری که بیشترین تأثیر را دارد، بسیار متفاوت است.

این کودکان نیاز به تغییرات قابل توجهی در نحوه ارائه وظایف تحصیلی و انتظار از آنها دارند.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

تون عضلانی پایین:

وضعیتی با تون عضلانی غیر طبیعی پایین (میزان تنش یا مقاومت در برابر حرکت در یک عضله).

این وضعیت عضلانی باعث می شود که عضله کودک به تحریک بیشتری نیاز داشته باشد تا عضله فعال شود، که همچنین زمان پاسخ عضله را افزایش می دهد، نیاز به انرژی بیشتری دارد که کودک را خسته می کند و متعاقباً اغلب عملکرد کودک را به خطر می اندازد (به ویژه در طول زمان).

 

سازماندهی:

سازمان توانایی تعیین آنچه می خواهید انجام دهید، دانستن اینکه کار را از کجا شروع کنید، ترتیب انجام آن (از جمله جمع آوری مواد لازم)، حل مشکل در صورت بروز چالش، و ادامه کار تا تکمیل (در یک چارچوب زمانی مناسب). مهارت های سازمانی مستقیماً تحت تأثیر عملکرد اجرایی فرد است.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

مهارت های مداد:

تمام مهارت های مربوط به مداد از جمله خط خطی کردن، رنگ آمیزی، طراحی و نوشتن. همه این مهارت‌ها به همان اصول اولیه عملکرد (نحوه نگهداشتن و حرکت مداد) و همچنین محصول (نتیجه به نظر می‌رسد) نیاز دارند، اگرچه ویژگی‌ها بر اساس سن کودک متفاوت است.

بالغ ترین این مهارت ها دست خط است.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

برنامه ریزی و توالی:

توانایی فرد برای انجام یک کار یا فعالیت چند مرحله ای به شیوه ای منطقی و حساب شده برای دستیابی به یک نتیجه مشخص.

برنامه ریزی و توالی هم برای کارهای فیزیکی (مانند نحوه بالا رفتن از درخت) و هم برای کارهای شناختی (مانند برنامه ریزی یک دنباله داستان یا خیلی بعد، تنظیم یک پروژه) مورد نیاز است.

این توانایی در کارهای تحصیلی، مهارت های بازی (بازی های گروهی) و همچنین کارهای روزمره مراقبت از خود (پوشیدن لباس، بستن بند کفش یا کره نان) مورد نیاز است.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

مهارت‌های بازی:

مشارکتی که توسط کودک هدایت می‌شود که به وسیله آن کودکان مفاهیم جدید را یاد می‌گیرند و مهارت‌های جدیدی را توسعه می‌دهند که زمینه موفقیت در محیط‌های آینده را فراهم می‌کند.

همانطور که کودکان رشد می کنند و یاد می گیرند، در مراحلی از سطوح پیچیده تر بازی پیشرفت می کنند. بازی می تواند بی تحرک، تعاملی، تخیلی، مشارکتی، فیزیکی، خلاق، آشفته، ساکت، ساختارمند یا بدون ساختار باشد.

بازی در حالت ایده آل خود انگیزشی، سرگرم کننده و رضایت بخش است.

در طول بازی، فرصت هایی برای تعامل اجتماعی با همسالان برای کودکان فراهم می شود.

اگرچه عموماً به عنوان توانایی خود به خود و ذاتی دوران کودکی در نظر گرفته می شود، بسیاری از کودکان با مشکلات یادگیری باید به طور فعال یاد بگیرند که چگونه بازی کنند.

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.

مهارت های مراقبت از خود:

کارهای روزمره ای که برای شرکت در فعالیت های زندگی (از جمله لباس پوشیدن، غذا خوردن، تمیز کردن دندان ها و غیره) انجام می شود.

در حالی که اینها معمولاً توسط بزرگسالان در کودکان خردسال حمایت می‌شوند، انتظار می‌رود که کودکان با بالغ شدن، استقلال خود را در آن‌ها ایجاد کنند.

مهارت هایی که از استقلال خودمراقبتی حمایت می کنند عبارتند از سازماندهی، ترتیب و برنامه ریزی و کنترل فیزیکی.

بنابراین مهارت های خودمراقبتی به عنوان پیش ساز بسیاری از وظایف مربوط به مدرسه عمل می کند.

یکپارچگی حسی:

یکپارچگی حسی به ثبت مؤثر (و تفسیر دقیق) ورودی حسی در محیط (از جمله بدن فرد) اشاره دارد.

این روشی است که مغز ورودی‌های حسی را دریافت، سازمان‌دهی و پاسخ می‌دهد تا به شیوه‌ای معنادار و سازگار با دنیای اطراف کودک رفتار کند.

اگرچه فرض بر این است که در بدو تولد دست نخورده است، اما اختلال یکپارچگی حسی (DSI) زمانی رخ می دهد که کودکان بیش از حد به محرک حساس هستند (حساسیت حسی یا اجتناب)، بیش از حد نیاز به تحریک حسی معمولی (جستجوی حسی) دارند یا در ثبت مناسب و سریع حسی ناکام هستند.

تحریک (ثبت نام کم). اختلال عملکرد یکپارچگی حسی منجر به نقص در هماهنگی، حواس پرتی و بی توجهی، زبان، رفتار، بازی و مهارت های اجتماعی و مشکلات یادگیری می شود.

مشکلات گفتاری و زبانی:

مشکلات گفتاری و زبانی ممکن است به زبان بیانی یا دریافتی مربوط باشد.

زبان بیانی (گفتاری یا تولیدی) (یا "گفتار") شامل مکانیزم تولید گفتار (مانند فرآیند تولید صداها با استفاده از ریه ها، تارهای صوتی، دهان، زبان، دندان ها و غیره) است.

زبان دریافتی (درک) شامل زبان تفسیری به منظور پیروی از دستورالعمل ها است.

مشکلات گفتار و زبان ممکن است یک تاخیر (البته با تاخیر در رشد معمولی) یا یک اختلال (عدم پیروی از توالی توسعه مهارت های معمولی) باشد.

اینها معمولاً توسط یک آسیب شناس گفتار تشخیص داده شده و درمان می شوند، اما مشکلات رایج یادگیری نیز توسط کاردرمانگران بررسی می شود.

مهارت‌های ادراکی بصری:

مهارت‌های ادراکی بصری به تفسیر و درک اطلاعات بصری برای استفاده مؤثر از آن‌ها مربوط می‌شود.

تعدادی از فعالیت های روزمره به شدت به توانایی های ادراکی بصری موثر وابسته است.

برخی از مثال‌ها شامل تشخیص یک شی ناقص به‌عنوان کل آن است (مثلاً تشخیص نیمی از کفش پنهان در زیر تخت در واقع یک کفش است).

توالی اشیاء بصری (مانند حروف و اعداد به ترتیب معنی دار)؛ تمایز بصری (توجه به تفاوت های کوچک اما مهم بین اشیاء بصری مانند "a" با "d" متفاوت است، یا جدا کردن حروف متعددی که ترکیب می شوند و یک کلمه برای املا یا صفحه ای از کلمات برای خواندن تشکیل می دهند).

تشخیص یک شی به عنوان مجزا از محیط آن (مثلاً برای اینکه بتوانید کیف مدرسه را در کف اتاق خواب «دید» کنید)، و توانایی تشخیص یک فرم پس از اینکه دیگر قابل مشاهده نیست (مانند بینایی یا املای کلمات، حافظه بصری).

متخصصان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده دریافت سوالات و ارایه مشاورات و درمانهای مورد نیاز در این حیطه می باشد.