آذربایجان گفتاردرمانی ( گفتاردرمانی )

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 18 سال است باشماییم.

گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

پردازش شنیداری

در برنامه­ی زبان درمانی زبان محور، پردازش شنیداری بر دو مقوله ادراک شنیداری[1] و درک شنیداری[2] تقسیم بندی می‌گردد.الف- ادراک شنیداری

در این برنامه ادراک شنیداری به سه بخش 1- آگاهی از محرکهای گفتاری و غیر گفتاری 2- تشخیص محرکهای گفتاری و غیر گفتاری 3- بازبینی گفتار. تقسیم بندی می‌گردد.

الف- بیمار بتواند صداهای گفتاری و محیطی را تمایز بدهد.

الف – محرک شنیده شده را معنی کند. مثلا با زنگ تلفن به تلفن اشاره کند.

الف: در ستی یا معنی دار بودن محرکها را مورد قضاوت قرار دهد.

ب: درک شنیداری

در برنامه زبان محور به شش بخش تقسیم می‌گردد: 1- درک  تک کلمه بسامد کلمه

                                                                        2- طبقه دستوری

                                                                        مقوله معنایی

2- درک سریهای کوتاه

3- درک جمله

4-  درک پاراگراف

5- درک گفتار پیوسته

دقت شنیداری

در دقت شنیداری قضاوت ما در مورد پیشرفت کودک می‌تواند با در نظر گرفتن معیارهای ذیل الذکر انجام گیرد 1- مدت زمان ارائه محرک به کودک 2- فاصله زمانی بین قطع محرک، پاسخ کودک 3- وجود یا عدم وجود فعالیت‌های بی ربط 4- فعالیت‌های انجام گرفته.

1- دقت شنیداری از طریق تشخیص صدا

الف) کودک صدای  مورد نظر را شناسایی و به اطلاع می‌رساند (مثلا صدای بوق ماشین).

مدت زمان ارائه محرک 7-5 ثانیه و در سه نوبت مختلف است.

ب) دو سری 3 یا 4 تایی وسیله صدا ساز داریم درمانگر و کودک پشت به پشت می‌نشیند درمانگر و هر بار صدای یک وسیله را در می‌آورد و از کودک می‌خواهد تا همان کار را انجام دهد.مدت زمان ارائه محرک 5 ثانیه است.

2- دقت شنیداری از طریق تشخیص شنیداری- حرکتی:

درمانگر از کودک می‌خواهد که با شنیدن هر صدایی فعالیتی را به  انجام برساند مانند ریختن مهره‌ها داخل شیشه،دور صندلی چرخیدن و ..

فواصل زمانی بین هر محرک اهمیت و نظم خاصی ندارد.

3- درمانگر از کودک می‌خواهد با شنیدن صدایی خاص فعالیتی را انجام و متوقف کند.

حافظه شنیداری

فعالیت‌های مربوط به حافظه شنیداری را می‌توان در دو زمینه متفاوت انجام داد 1- استفاده از تصویر 2- بدون استفاده از تصاویر و بصورت حرکتی


1- حافظه شنیداری با استفاده از تصویر:

16 تصویر در زمینه‌های مختلف

الف: درمانگر تصاویر را در سری‌های 1 تا 5 تایی روی میز می‌چیند و به نوبت اسم آنها را می‌گوید این کار را تا آنجا ادامه می‌دهد که تعداد تصاویر روی میز و تصاویر نامبرده شده برابر شود. تصاویر باید بدون زمینه باشند.

ب: با اجرای آزمون در فواصل‌های مختلف از میز تصاویر می‌توان آزمون را پیچیده‌تر کرد.

نکات مهم

تصاویر در حیطه شناخت کودک باشد.

کودک و درمانگر ارتباط چهره به چهره داشته باشد.

قبل و بعد از بیان کلمه سکوت باشد تا از ورود عوامل مزاحم جلوگیری گردد.

(چ) 12 تصویر که فعالیت خاصی را نشان می‌دهد:

مانند سری الف می‌باشد.

2- حافظه شنیداری با استفاده از دستورهای حرکتی

وسیله‌هایی مانند لیوان، کتاب، ماشین بزرگ، کوچک مداد، پاک کن و ...

درمانگر دستورات 1 قسمتی 2 قسمتی تا 5 قسمتی را می‌دهد. دستورات می‌تواند تک کلمه، دو کلمه یک جمله کامل ساده و پیچیده باشد.

در  جملات ساده حداقل یک قید یا صفت مورد استفاده قرار گیرد که حتما یکسان و ثابت نباشد. در این بخش از آزمونهای سرکار خانم دکتر سیف هم می توانیم استفاده می‌نمائیم.

دکترجعفر معصومی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:

09146590651


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی