گفتار درمانی آذربایجان

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 30 سال است باشماییم.
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی

مرحله 1: ترسیم هدف

هدف عمومی داستان اجتماعی تقسیم اطلاعات اجتماعی و توصیف آن است. ترسیم هدف مستلزم نویسنده ای است که اطلاعات اجتماعی را به متون معنی دار ترجمه کند ، در بسیاری از موارد این امر به معنای توصیف مفاهیم انتزاعی و ارجاعات عینی می باشد.

 مرحله 2: جمع آوری اطلاعات

 پس از ترسیم هدف، نویسنده اطلاعاتی را در مورد موضوع جمع آوری می کند که شامل زمان و مکان و قوع، شخص درگیر، چگونگی قرار گرفتن و علت آن می شود. به علاوه اطلاعات براساس سبک یاد گیری، توانایی خواندن، دامنه توجه و علائق شخص اوتیسم جمع آوری می شود. این اطلاعات از طریق مصاحبه با ا فراد در ارتباط با فرد اوتیسم یعنی والدین، متخصصین و در صورت امکان خود شخص ،جمع آوری می شود.
مشاهده شخص اوتیسم و موقعیتی که در آن قرار دارد، نیز اطلاعات مهمی در اختیار نویسنده می گذارد.

 مرحله 3: تغییر متن بر اساس نیاز

 نویسنده متن را بر اساس روش یاد گیری، نیازها، علائق وتوانایی ها ی شخص اوتیسم تغییر می دهد. این امر باعث ایجاد داستانی با ویژگی های زیر می شود:

  1.  دارای مقدمه، بدنه و نتیجه باشد.
  2.  بتواند به سئوالاتی نظیر چه کسی، کجا،چه و قت، چه، چگونه و چرا پاسخ دهد.
  3.  از دیدگاه اول شخص نوشته شود یعنی گویا شخص اوتیسم خود به شرح حادثه یا مفهوم می پردازد.
  4.  با زبان مثبت نگا شته شود و اگر ارجاعی به رفتار منفی صورت می گیردبا احتیاط و از دیدگاه سوم شخص با شد. نکته : گاهی افراد ممکن است نا خوا سته چیزی بگویندکه احساسات شخص دیگر را جریحه دار سازد و این اشتباه است.
  5.  این گونه نوشته ها معمولاً از چهار جمله پایه تشکیل شده است که بر طبق نسبتها ی گفته شده قرار می گیرند ولی ا فزایش آن تا شش جمله نیز مشروط بر رعایت کامل نسبتها مجاز است.
  6. استفاده از الفاظی نظیر معمولاً و گاهی نیز در چنین نوشته هایی مجاز است.
  7. در این گونه متن ها می توان از کلمات جایگزین استفاده کرد
  8. در نگارش داستان اجتماعی از متون عینی و قابل فهم بهره می گیرند.
  9. ا ستفاده از تصاویر برای قابل فهم شدن متن مجاز است و این تصاویر معمولاً در دا ستان هایی که برای کودکان نگاشته می شود مفید است و در صورت استفاده از تصاویر، این تصاویر باید منعکس کننده سن و ویژگیهای یادگیری شخصی فرد اوتیسم باشد.
سبک و قا لبی دارد که انگیزش ایجاد می کند و یاعلائق شخص اوتیسم را منعکس می سازد


دکترجعفر معصومی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:

09146590651


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی