گفتار درمانی آذربایجان

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 30 سال است باشماییم.
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی


 فراگیری نحو[1]:

فراگیری نحو زبان مادری توسط کودک پیچیده است. او باید زبانی را که می خواهد یاد بگیرد را شناسایی نماید و پارامترهای ارزشمند آن زبان برای فراگیری را تشخیص دهد. متوجه شود که اصول حاکم بر آن زبان برای ایجاد این تنوعات نامحدود، کم و محدود است و میتواند از انها استفاده نماید و پیچیدگی سیستم را کاهش دهد. در فراگیری نحو کودک باید ابتدا اصول کلی واصلی حاکم بر آن زبان را کشف و سپس روابط و تعامل آنها با یکدیگر در آن زبان را کشف نماید.

در اینجا مناسب است که قبل از ورود به بحث درمورد پارامتر ها وشیوه های یادگیری نحو توسط کودکان و اینکه کودک چه چیزی را در چه سنی فرا میگیرد برخی خصوصیات پایه ای را در یادگیری زبان ذکر نماییم. در دهه 1970 بیشتر مطالعات که روی گفتار اولیه کودک انجام می گرفت به این ترتیب بود که گفتار کودک را بطور سیستماتیکی ضبط می نمودند و از آنها به عنوان بدنه اطلاعاتی برای برسی ظهور نحو استفاده می نمودند. این نوع از مطالعات برخی از نظم ها وقانونمندی ها را در زبان آشکار نمودند این نوع مطالعات الگوهای مشابه یا خیلی مشابهی را در کودکان با محیط های زندگی متفاوت نشان دادند. برخی تفاوتهای جزیی نیز در سن فراگیری مهارتهای خاص در بین کودکان مشاهده می گردد. اما نکته مهم وجود شباهتهای و الگو های یکسان در فارگیری نحو در کودکان مختلف است مانند آنچه که بران در 1973 نشان داد. به علاوه ما می توانیم یک راهنمای کلی عمومی را در مورد رشد نحو نشان دهیم. در حدود سن یکسالگی کودکان شروع به گفتن تک کلمات می کنند.تک کلمات جز واحداهی زبانی کودکان هستند که مانند واژگان بزرگسالان می باشند.در سن بیست ماهگی کودک حدود 50 کلمه دارد (نیلسون1973) و کودک وارد مرحله ترکیبات دو کلمه ای می شود هر چند که به خوبی گفته های بزرگسالان شکل نگرفته اند. به این مرحله از گفتار کودکان مرحله تلگرافیک گفته می شود چون کودکان تمایل دارند که برخی از انواع کلمات را حذف نمایند. در پایان سال سوم کودک شروع به تولید طیفی از جملات پیچیده می نماید 


[1] - acquisition of syntax


دکترجعفر معصومی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:

09146590651   

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی