گفتاردرمانی آذربایجان (آذربایجان گفتاردرمانی)

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 18 سال است باشماییم.

گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

براین اساس کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم دربازیهای تقلیدی محدودیت دارند. یافته ها مشکلات تقلید حرکتی را در این کودکان گزارش نموده و آنرا علامت منحصر به فرد این اختلال می داند (روگرس[1]، 1999؛ اسمیت[2] و بریسون[3]، 1994؛ ویلییامز[4]، 2004؛ روگرس و پنینگتون[5]، 1991). ارتباط گفتار و اشارات معنی دار رمزی با زبان و سیستم های ارتباطی ثابت شده است (اتکینسون وهمکاران[6]، 1996). محققان نشان داده اندکه ویژگی معنا شناختی اشاره به صورت آنی با محتوای گفتار (در حال اجرا) مرتبط بوده و عملکرد ارتباطی ای همانندگفتار دارد. اشاره ها همزمان با فراگیری زبان در کودکان رشد می کنند و رشد موازی باهم دارند. از لحاظ درکی شنوندگان معانی اشاره ها را درک کرده و آنرا با سیگنال های گفتاری یکپارچه می کنند (گلدن میدوو[7]، 2000؛ کندون[8]، 1994؛ مک نیل[9]، 1992؛ مک نیل، 2005). همزمان با شروع گفتار  و به صورت طبیعی و فراگیر، فعالیت حرکتی- گفتاری اشاره رخ می دهد. بعضی از اشارات خاص، بدون گفتار وجود ندارند (مک نیل، 2005). تحقیقات، ارتباط عصبی بین گفتار و اشاره را با مطالعه ی بیماران آفازی ثابت نموده اند (روس[10]، 2006؛ کیتا[11] و لاوس برگ[12]، 2000؛ لاوس برگ و روسن هاوسر[13]، 2000؛ مک نیل و پدلتی[14]، 1995).  



[1]- Rogers

[2]- Smith

[3]- Bryson  

[4]- Williams

[5]- Pennington

[6]- Atkinson et.al

[7]- Golden –Meadow

[8]- Kendon

[9]- M.c Neill

[10]- Rose, M.L

[11]- Kita

[12]- Lausberg

[13]- Rothenhauser

[14]- Pedelty

دکترجعفر معصومی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:

09146590651

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی