گفتاردرمانی آذربایجان (آذربایجان گفتاردرمانی)

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 18 سال است باشماییم.

گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

طبقه بندی موضوعی

تاثیر روش ارتباطی جایگزین و افزوده بر گفتار:

نگرانی عمده در مورد کاربردش این است که برخی تصور می کنند، این روش مانع انجام گفتار طبیعی و رشد آن است. این نگرانی هنگام کاربردش در کودکان با ناتوانی زبانی بیشتر ابراز می گردد وعمدتا از آنجا ناشی می شود که ما نمی دانیم، سر انجام گفتار کودک مبتلا به اختلالات زبانی تا چه حدی و چگونه رشد خواهد نمود. عدم اطمینان به توصیه ی این روش برای کودکان دارای اختلال زبانی تا جایی ادامه می یابد که توانایی و پتانسیل کودک در یادگیری گفتار و زبان کاملا آشکار گردد. یافته های اخیر نشان داده اند که این روش ارتباطی نه تنها مانع رشد گفتار و زبان نمی شود بلکه روی یادگیری زبان وگفتار اثر تسهیلی دارد (میلر[1]، لایت[2] و اسچلوسر[3]، 2006؛ اسچلوسر و وندت[4]، 2008).

- رشد عمومی روش ارتباط جایگزین و افزوده:

این روش یکی از شناخته ترین شاخه ی حرفه ای می باشد. اعضای مجمع بین المللی روش ارتباط جایگزین و افزوده در بیش از پنجاه کشور جهان وجود دارد (آی- اس- ای- ای- سی[5]، 2006). در بیشتر کشور های غربی طیفی از تجهیزات و خدمات در دسترس کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات زبانی وجود دارد. در مقابل دسترسی به این خدمات و وسایل در کشور های در حال توسعه محدود می باشد (آلانت و لییود[6]، 2005). دلیل این تفاوت می تواند کمبود منابع کلینیکی و آموزش در این کشور ها باشد (آلانت[7]، 2007). محققان و طرفداران این روش در کشور های در حال توسعه تلاش می کنند تا پذیرش این روش وآگاهی از آنرا درمیان مردم با پیشینه های زبانی و فرهنگی مختلف افزایش دهند. انتخاب شیوه های مناسب و یکپارچه برای رشد روش ارتباطی جایگزین و افزوده بر اساس فرهنگ غربی و متناسب با فرهنگ کشور های در حال توسعه باشد برای مثال یکی از اهداف این روش افزایش توانایی کودکان در شروع مکالمه و سوال از بزرگسالان می باشد در حالیکه این رفتار ارتباطی در کودکان دارای فرهنگ آفریقایی مشاهده نمی شود (گیگرو آلانت[8]، 2005). ادامه ی توسعه ی این روش می تواند مناسب سازی آن با فرهنگ‌های مختلف باشد.



[1] -Miler et al

[2] -Light

[3] -Schlosser

[4] - Wendt O

[5] -International society Of Augmentative And Alternative Communication

[6] -,Lloyd LL

[7] -Alant

[8]- Geiger M

دکترجعفر معصومی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:


09146590651

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی