گفتاردرمانی آذربایجان (آذربایجان گفتاردرمانی)

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 18 سال است باشماییم.

گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

طبقه بندی موضوعی

ارزیابی و درمان

اولین علامت نقایص زبانی است.

به صورت کلی ویژگی های فیزیکی در دوران کودکی ظاهر نمی شود.

در کودکان بزرگتر نقایص شناختی ، ارتباطی و رفتارهای سازگاری باید مورد بررسش دقیق قرار گیرد.

 

مهم است که سطح رشدی هر فرد را بدون توجه به میزان فراگیری زبان تعیین کنیم و روی نقاط قوت و ضعف او متمرکز شویم

 

در ارزیابی باید روی ابعاد زبان مانند نحو ، واج شناختی و، معنایی و کاربرد شناسی متمرکز شد.

ارزیابی مهارت های دهان و توانایی شنیدن فردمهم است.

 

جنبه های که نیاز بیشتری به ارزیابی دارند شامل :

 

قابل فهم بودن گفتار

ارزیابی واج ها

نوای و سرعت گفتار

ارزیابی دقیق گفتگو در بافت ها و موقعیت های مختلف

 

درمان

درمان زود هنگام مهم است

کاهش اضطراب در نوجوانان و ایجاد انگیزه برای ارتباط و تعامل بیشتر با همسالان خود اهمیت زیادی دارد.

در درمان استفاده از موقعیت های آشنا و ارائه ساختار های زبانی معمولی لازم است.

مشاوره با کاردرمانگر و فیزیوتراپ کودکان در بهبود مهارت های حرکتی فرد کمک کننده است.

در کودکانی که مهارت های کلامی خوبی ندارند استفاده از راههای جایگزین مانند تخته تصویری و زبان اشاره توصیه می شود.

 

علت مشکلات زبانی بسیار مهم است

اگر غیر قابل فهم بودن گفتاربه علت نقایص جنبه های زنجیری  است تمرکز روی اصوات خاص و واج شناختی و اگر غیر قابل فهم بودن گفتاربه علت نقایص جنبه های زبر زنجیری است تمرکزروی سرعت گفتار وکاهش ان ونوای گفتارلازم است.

استفاده از نمایشنامه و قصه گویی و تغییر مناسب در محیط طبیعی روند درمان را سرعت می بخشد.

ایجاد ارتباط و تعامل سازنده با معلم و والدین وهمسالان در توسعهارتباط اجتماعی بهترموثر است.

 

بحث
اکثر تحقیقات انجام شده در مورد افراد مبتلا به سندروم ایکس شکننده مربوط به نوجوانان و بزرگسالان است . و به بررسی های بیشتر در باره کودکان مبتلا نیاز ویژه ای وجود دارد.

دکترجعفر معصومی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:

09146590651                                        



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی