گفتاردرمانی آذربایجان (آذربایجان گفتاردرمانی)

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان و تبریز

گفتاردرمانی در آذربایجان شرقی 18 سال است باشماییم.

گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اتیسم (اوتیسم)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم شنوایی و ناشنوایی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) تاخیر در رشد گفتار و زبان
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات یادگیری
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) فلج مغزی و سی پی
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) شکاف لب وکام
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات جویدن و بلع
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات تغذیه ای
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) مشکلات حنجره ای وصدا
گفتاردرمانی ( گفتار درمانی ) اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید


 راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانپزشکی (ویرایش چهارم[1]) اختلال طیف اتیسم و ویژگی های آنرا اینگونه بیان می کند:

الف- همه ی شش آیتم از شماره ی یک، دو و سه با حداقل دو مورد از شماره ی یک و یک مورد از شماره ی دو و سه:

1- تخریب کیفی در تعامل اجتماعی، که حداقل دو مورد از موارد زیر باید وجود داشته باشد:

 الف- تخریب مشخص در کاربرد رفتار های غیرکلامی مانند تماس چشمی، بیان چهره ای، وضعیت بدنی و ژست برای تنظیم تعامل اجتماعی

ب- نقص در ایجاد رابطه ی مناسب با هم سالان متناسب با سطح رشدی

ج- ناتوانی در تعامل خود انگیخته در علایق، لذات، و یا موفقیت با دیگرانسانها (به عنوان مثال نقص نشان دادن، آوردن و یا نشان دادن علاقه)

د- نقص در تعاملات اجتماعی یا عاطفی

2- تخریب کیفی مهارتهای ارتباطی که حداقل یکی از موارد زیر را نشان دهد:

الف- تاخیر یا عدم وجود رشد زبان بیانی (هیچ تلاشی برای استفاده از روشهای ارتباطی جایگزین مانند ژست، میمیک (بیان چهره ای) و یا اشاره صورت نمی گیرد)

ب- بیمارانی که گفتار با کفایت دارند آسیب عمده در توانایی شروع یا حفظ مکالمه با دیگران وجود دارد.

ج- کاربرد تکرای و کلیشه ای زبان یا زبان خودانگیخته[2]

د- تنوع کم در بازی و بازیهای تقلید اجتماعی، متناسب با سطح رشدی

3- الگوهای رفتاری، علاقه ای و فعالیتی، تکراری، کلیشه ایی و محدود که حداقل باید در یکی از موارد زیرخود را نشان دهد:

الف- مشغولیت ذهنی با یک الگوی علاقه ای کلیشه ای و محدود که در شدت رفتار یا تمرکز روی آن رفتار حالت غیر عادی مشاهده می شود.

ب- پیروی آشکار و انعطاف ناپذیر از حرکات و تشریفات خاص غیر کاربردی

ث- سبک حرکتی تکراری وکلیشه ای (مانند حرکات پیچیده ی کل بدن)

د- مشغولیت ذهنی ثابت با قسمت های مختلف اشیا

ب- عملکرد غیر عادی و یا تاخیر یافته حداقل در یکی از جنبه های زیر که شروع آن پیش از سه سالگی می باشد:

1- تعامل اجتماعی 2- زبانی که در ارتباط اجتماعی به کار می رود 3- بازی تخیلی

ث- این اختلال معادلی برای اختلال رت یا اختلال پیش رونده ی کودکی نمی باشد (انجمن روانپزشکی آمریکا[3]، 1994).



[1] -DSM-IV

[2]- Idiosyncratic language

[3] - American psychiatriy Association

دکترجعفر معصومی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
راههای تماس:

09146590651

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی